meerval vanuit de bb , en nu ?

Gebruikte materialen voor het vissen vanuit de bb in nederland

nieuw pr

Ik krijg veel vragen over het materiaal wat ik gebruik . Die vragen heb ik ook gehad in het begin en nu na een paar jaar meerval vissen uit de bb ben ik een heel stuk wijzer . Ik zie veel mensen met ongeschikt materiaal vissen op meerval of in ieder geval in mijn ogen ongeschikt materiaal . Ook ik stond in het begin met verkeerde materiaal aan het water , ik viste toen met tot karper hengel omgebouwde zalmstok te vissen met een dobber en levende giebel . Ik kreeg beten maar kon deze niet verzilveren omdat de hengel niet genoeg body had om de haak op 30 tot 50 meter in de meerval zijn bek te rossen . En zo zie ik nu mensen met materiaal bedoeld voor walvissen op de po of ebro vissen vanuit de bb in nederland . Ook hoor ik ze klagen dat ze niet of nauweluijks vangen .  Ik blank ook en dat hoort nu eenmaal bij vissen . Maar de voorzichtige beten die ik door me aangepaste wel weet te verzilveren brengen mijn totaal aantal vissen flink omhoog . Ik zal een opsomming maken van het gebruikte materiaal .

Mijn meerval set

Hier boven alles wat ik gebruik voor mijn visserij . Hier zal in de toekomst alleen nog een zachtere hengel bijkomen .

meerval materiaal

de drie door mij gebruikte technieken

Ik vis op 3 soorten manieren . Met de worm , fireball , kunstaas (shad) iedere techniek heeft zijn tijd en plaats binnen mijn visserij .maar daar zal ik de volgende keer over schrijven .

ik vis met 3 soorten hengels op meerval op het moment . Maar eigenlijk is een hengel speciaal voor de plaatsen waar je veel klein grut tegen komt . En deze vis zelden of nooit . Maar om je te laten zien waar je ook eens mee zou kunnen vissen als je nog geen meerval hengel hebt noem ik hem toch .

savage gear mpp meerval

ultra light op meerval

de bovenstaande hengel gebruik ik zelden . Omdat het bijna niet meer verantwoord is om met deze hengel op meerval te vissen . de complete set bestaat uit een Savage gear mpp xh ,een 4000 model molen en 0,23 mm dyneema . deze hengel is geschikt voor het vissen met licht lood en shads op de meerval . er zijn zeer veel vergelijkbare hengels op de mark waarmee je ook eens kan proberen op meerval te vissen .

savage gear

mijn favouriete hengel om mee te vissen

nog een lichte meerval stok eigenlijk bedoeld voor vrij groot kunstaas maar ook uitstekend geschikt voor de lichte visserij op meerval met alle drie de technieken waarmee ik de meerval belaag . De hengel wordt niet meer gemaakt maar in de MPP serie van Savage gear wordt wel een vergelijkbare hengel aangeboden onder de zelfde naam . De hengel is vrij hard maar toch gevoelig genoeg om de kleinste beten te verzilveren . De in mijn ogen ideale hengel zou deze zijn met een beetje zachtere top . Dat geeft net wat meer speling bij voorzichtige aanbeten Maar tot nu toe ben ik geen fijnere stok allround NL meerval stok als deze tegen gekomen voor een prijs onder de 100 euro . Op deze hengel vis ik een okuma citrix 364xla een dijk van een reel voor nog geen 200 euro , Dit kanon heeft genoeg slipkracht om de grootste vis te stoppen . er is in deze klasse gewoon geen reel met meer stop kracht als dit matzwarte juweeltje . op de reel zit 32/00 hd8 lijn eveneens van savage gear .

okuma savage gear meerval

topreel

De derde set die ik gebruik is een set waarmee ik op de plekken vis met flinke stroming waar ik flinke zware fireballs of loden moet gebruiken . Zwaar begint bij mij met 120 gr . fireball en een fikse aasvis  of loden vanaf 150 gram bij de worm visserij . het is een blackcat vertical ls 180 cm . een fijne hengel maar totaal niet geschikt om werpend te vissen . En mijn kunstaas visserij op meerval is 99% werpend . dus hij wordt niet veel voor kunstaas gebruikt .

powerhouse

zwaader lood geen probleem

Ik vind hem persoonlijk aan de stijve kant maar hij is heel gevoelig en uitermate geschikt voor de visserij met de fireball . al met al een top hengel die nagenoeg onbreekbaar is . Ik vis op deze hengel een 6600 serie abu reel met 32/00 power pro .

Met deze drie hengels kan ik alle kanten op . Er komt wel nog een zachtere hengel bij speciaal als steun  worm hengel . Ik ben nog aan het twijfelen tussen een paar hengels . De hengel zal mooi het gat tussen vertical en savage gear pro serie opvullen .

KISS Keep It Simple Stupid

KISS
Keep It Simple Stupid

Ik vis volgens het KISS principe . Hou het simpel dat maakt alles veel verfijnder en anders dan anderen . Door dunner te vissen kom je weg met lichter lood . Dit levert je al een flink voordeel op tegenover de concurentie . En hoe minder verbindingen hoe minder kans op lijn breuk op de knoop , deze worm montage knoop ik met 0,80 mm onderlijn van blackcat . 200 lbs wartel  , 100 grams schuif lood een zelf gemaakt stuitje om het lood op zijn plaats te houden zodat het niet de hele tijd tegen de wartel aanbeukt tijdens de dril . bij lijn breuk trekt de met gemak het lood van de lijn .

stuitje achter het lood

JR the tench king

maas meerval

JR met zijn nederlands record

Omdat jos nu bezig is met zijn jacht papieren word er wat minder gevist . Maar naar een tijdje aandringen zijn we weer eens ouderwets samen gaan vissen .En niet zonder resultaat met 3 vissen een verspeelde bak hebben we het goed gedaan naar mijn menig . De vis was rustig vandaag wel wat actieve vis te vinden hier en daar maar het was niet wild tot dat ineens jos zijn hengel dubbel klapt ! ik zeg DIKKE . Maar na een epische strijd heeft de vis gewonnen . de lijn had zich ingesneden aan de zijkant van de spoel op de abu reel . Jammer maar door bikkelen is het devies . Dat bikkelen hield in dat ik de 2 bellyboats op de stroom tegen de wind op de plaats moest houden . ik ben jos uitleg aan het geven hoe de vis te benaderen en wanneer aan te slaan , als ineens me hengel in de steun tot leven komt . Ik zet de haak een de 150grams jerkstok buigt vervaarlijk door . Dit is een nette denk ik en na een minuut of 5 komt een mooie donkere poes aan de oppervlakte .

bobsbellyboat

mooie donkere snor

na nog een kleintje voor jos was deze korte sessie voorbij . We zijn nog even wat gaan eten en wat we daar zagen ……. SKI …..BOOMSTAM………SHITP1000457

mart met his match

paar dagen terug met mart op pad geweest . Mart had nog nooit op meerval gevist , maar naar een paar gruwelijk voorzichtige aanbeten en een paar snorren voor mij is Mart volgens mij hooked for life ! catfish fever is in the air Mart. hoop dat je veel geleerd hebt wat u zelf in de praktijk mag brengen .

meerval bellyboat

de snor die mart verslaafd heeft gemaakt

2 pr’s gebroken !

nieuw pr

fantastische visdag gehad ! weer me wormen op : ) 7 stuks gevangen en 3 gelost . maar een bonus vis 175 cm . dolgelukkig !

voor iedere blank een vis …….

let em go , let em grow

Eindelijk weer eens een bericht . Wegens omstandigheden ben ik begin dit jaar niet veel aan vissen toe gekomen . Vanaf february  welgeteld 10 bb sessies . waarvan de meeste noodgedwongen ook nog van korte duur . Met gemiddelt 3 uur per sessie zijn het maar een paar vis uurtje tegenover normaal . en van die 10 sessies heb ik direct 5 geblankt . tot de voor laatste sessie was ik zoekende , zeg maar verdwaalt in het grote meerval oerwoud . Een warboel, waar je als je denkt de weg te weten . Wordt afgestraft  , keihard ! Maar de doorzetter wint . de sessie die vooraf ging aan de vreetorgie die van gisteren . deed me de ogen openen . de puzzelstukjes paste weer . De code gekraakt . Voor even dan want in dit spel tussen man en snor is niks zeker …… nadat ik donderdag eindelijk me nieuwe bladders opgehaald had bij fish inn (richard bedankt voor de service ) zou het vrijdag tijd worden om eens op pad te gaan en de geleerde les eens in praktijk te brengen . aangekomen bij de stek . eerst even afgekoeld en alles klaar gemaakt . de tocht met volgeladen bb had mijn rug behoorlijk vochtig gemaakt . Maar moeite wordt beloond . de eerste drift BAM ! snoeiharde beet op 2 meter diepte . hier valt niet op te slaan . En dus komt er een lege haak terug . het laatse stukje van de drift wordt beloond met felle tik , ik laat de top zakkken en voel de druk opbouwen HANGEN ! een mooie snor van 120 is de klos

meerval wormen

de bevestiging

ik peddel terug naar de stroomnaad en zie al actie op de fishfinder . oeh dit gaat snel gaan denk ik bij met zelf terwijl ik richting talud ga . En weer op de zelfde meter BAM . snoeihard beuken ! in eerste instantie denk ik een grotere te hebben maar na enkele seconden zie ik de vis en schat hem/haar een meter . snel landen en kijken of ik dit spelletje kan herhalen .

snel peddel ik weer naar de naad en deze drift los ik 2 vissen . vooral doordat ik veel te gretig was met aanslaan . de volgende driften zijn rustig wat stijgers op de fishfinder . Die stijgers tja dat kan alles zijn . Vissers die iedere stijger als meerval zien hebben  teveel youtube gekeken . en dan een droge tik … haak leeg . Nieuwe wormen erop en met zakken zie ik 2 schimmen naar boven komen . Ik haal de wormen een stukje op en zie 2 meervallen achter me aas aan komen . Eentje grijpt mis , De ander klapt er vol op ! kicken dit .

meerval op zicht vangen hoe kicken !!

Het formaat neemt af maar de lol neemt toe ! Het record van me werd geevenaard . 3 stuks met een hengel en een visser . ik zet de kleine krijger terug en beaas me haak . Ze late me 2 drifts wachten en tik … GVD . ik sla 2 maal een gat in de lucht . de volgende drift los ik er 2 !!!de vissen zijn zo los dat ze erop beuken en moeilijk te haken zijn . Na wat aanpassingen aan de rig . ga ik weer naar de naad . en vang ik in 20 minuten tijd nog 2 stuks babies bij beide rond de 80 cm lang .

Happy fisherman

Ongeloofelijk ! mijn wormen op gevist in nog geen 5 uur vissen . Maar het is goed zo . Zo moest het zijn . Dan zie ik een shad in me bakkie …… Nee het is gesloten tijd . Het is goed zo . Een vis voor iedere blank .

maas meerval

don’t release your garbage ! release fish !

pike on the fly !

pike on the fly

cast , strip , repeat !

laatst op pad geweest voor een een artikel in het vnv blad . het zal verschijnen in het voorjaars nummer !

dagje vissen voor je verjaardag …… !

afgelopen zondag waren Jay en zijn vader Eddie op bezoek in in limburg om een middag te vissen vanuit de bellyboat . Het weer was niet perfect voor de vis maar wel heerlijk om op het water te zijn.

bobsbellyboat.nl

het kan beginnen

Daar waren vader en zoon het mee eens ! wat een temperatuur werd in de middag .

uitleg over de fishfinder

na wat uitleg snel op weg naar het talud met wat schaduw en stroming . Hopelijk was hier wat actieve vis te vinden . De dag ervoor was er genoeg aasvis te vinden ……. ma het bleek taai , heel taai !

aasvis, snoek

dan maar een aasvis eraan

Na het kunstaas toch maar een flinke aasvis eraan . Dat werkte ook niet . Toen toverde Jay een triple devil van spro uit zijn tacklebox . in een felle kleur groen . En niet veel later BAM !

bellyboat

Jay’s snoekie

Niet groot ma buiten een kleine baars voor mij wel de enige vis die in de bellyboat kwam . Ma een dag op het water kan helemaal niet slecht zijn toch ?

Bobo

dagje vissen in het brabantse land

Afgelopen vrijdag was het zover. Ik zou met renee (een vliegvisser die uik op de ronde bleek heb leren kennen) gaan vissen op een plas bij hem in de buurt . Het was voor mij een complete verassing wat ik zou aan treffen . na een bakkie koffie bij renee thuis zijn we de auto in gesprongen en snel naar het water gegaan . Toen ik het water zag, ging mijn vissers hart sneller kloppen en ook het ongeloof dat renee er pas een snoek had gevangen ! Het water rook gewoon naar snoek ! Met riet omzoomd ondiepe landtongen, diepere stukken en genoeg structuur om een mooie meter te kunnen herbergen . snel de TFO bvk 8# opgetuigd met een guideline pike sinking en een dyckers fireman streamer. De bellyboat was al opgeblazen. Na renee wat opgejaagd te hebben, konden we het water op om die snoeken eens proberen te prikken. Zelfs de plek waar we te water gaan is perfect,een  mooie zand bodem waar we zo het water in kunnen lopen ! Die zie je in limburg niet zoveel meestal is het geploeter over basalt blokken of losliggend grind en dit vaak ook nog eens vol met bramen struiken . Dus dit was genieten ! lekker met mijn bellyboat het water in lopen tot voorbij de riet kraag, instappen en gaan peddelen . Ik had aan de overkant een super stek gezien althans daar leek het op . Renee en Ik beginnen dan ook direct met peddelen richting deze super ogende stek . Links en rechts zie ik al wat vis op de visvinder en er springt zelfs een mooie karper uit het water nog geen 20 meter van me vandaan, genieten, Puur genieten is dit ! bijna aangekomen op de stek zie ik heel veel activiteit op de visvinder en net als ik renee wil zeggen dat hij het hier eens moet proberen ……. Bam ! Bruut wordt de streamer aangevallen door een vis . Na de eerste run denk ik dat het een vals gehaakte karper is want hij naam zo een dikke 20 meter lijn mee waardoor ik de voorslag knoop al door de ogen hoorde tikken . Maar toen ik druk begon te zetten op de vis (voor zover dat gaat met een aftma 8 stokkie) voelde ik dat het weldegelijk om een snoek ging en wel een grote ! log en bonkend kwam de dame aan de oppervlakte . wat een machtig mooi beest was het . Dit is een dikke meter roep ik naar renee . Hij had nog nooit zo’n dikke madam gezien en dat was te merken. Snel de snoek in de kieuwdeksel greep gepakt voor een mooie plaat . en na een serie foto’s werd de dame weer mooi vrij gelaten in het water. Ik zak onderuit in mijn bellyboat en geniet even van het moment . Nog geen 30min. op het water en dan al een dikke meter in de boot ! genieten ! genieten op zijn Brabants .

bobsbellyboat.nl

big mamma on the fly

20140905_104550

catch & release !!!

Nadat ik op bijna dezelfde stek weer twee tikken op de streamer krijg hoor ik renne roepen dat een van zijn bladders lek is en moeten we al terug om dat onding te gaan plakken . Ma nu bleek dat de bladder van zijn guideline niet te plakken valt met tear aid type A  wat een ellende ! We komen terug zeg ik tegen renee , We komen terug ……..

That’s why they call it fishing an not catching !

Gisteren nog snel ff 2 uurtjes op pad geweest . En de reden dat ik je geen foto’s kan laten zien is een keiharde blank. Maar een engels man zei ooit tegen mij  ” That’s why they call it fishing Bobo , And not catching ! ” En dat is dan ook de zin die als een mantra herhaal als ik geconfronteerd word met een pijnlijke blank . Maar ik ben me ook bewust van het feit dat zo’n blank ook weer een leer moment kan zijn . Laten we hopen dat er vrijdag wel weer vis in de BB komt .   Tight lines

korte maasplassen sessie

Gisteren snel na het werk de spullen gepakt om te gaan vissen ,ik moest voor 7 uur op het water zijn ! ma voor ik kon gaan moest er natuurlijk nog het een en ander  geregeld worden . Maar na een uurtje klooien met mail , telefoon en oven is het dan zo ver . WE GAAN VISSEN ! spul controleren , Yo alles in orde ! snel op naar het water en dat water is gelukkig ma 5min. met de auto . Ik ging het vandaag eens anders aanpakken met een nieuwe stek en laat nou net de wind perfect staan .

Spullen uitgeladen ,waadpak aan en op na het water . Ik loop over een prachtig pad en volg het koeien paadje wat hier achter is gelaten door de galloway runderen die hier leven en sla af bij de rozenbottle struik zodra ik over het dijkje kom gelopen zie ik dat het water er perfect bij ligt ! SUPER zelfs  Wind op de kant en al flink troebel . Ik weet dat er een geul van 4 meter direct onder de kant ligt waar vis moet MOET zitten . Nou dus ma snel het water op en vissen maar . Al snel zie ik vis op de fishfinder en de witvis laat zich ook aan de oppervlakte zien . na een uur gevist te hebben en tientallen snoekbaars aanbeten verder (ik ga voor meerval dus er word geen klein spul aan de speld gehangen ) besluit ik om wat verder te peddelen naar het talud waar het van 4 naar 8 meter gaat om hier het eens met het kwakhout te proberen .Ik krijg ook het idee om eens een filmpje te maken voor de site waarin ik uitleg wil geven over de fishfinder . na een driftje van 10 meter verschijnt er vis op het scherm . De camera gaat aan om het tafereel vast te leggen, ik ben bezig met de uitleg en verspreek mee ondertussen scroll ik de fishfinder door en zie dat er actie onder de boot is . En zodra ik de woorden uitspreek “er bijt niks ” BAM ! Fish on ! hillarisch om jezelf zo terug de horen : ) Het filmpje staat op de Facebook pagina van Bob’s bellyboat adventures en zodra ik het hier kan uploaden ook hier op deze site .

snoek,maasplassen,bellyboat,aasvis

maas plassen snoek

het resultaat is deze snoek na een snelle meteng blijkt hij 86 cm te zijn , niet groot ma wel oersterk want hij trok de Black cat vertical ls en paar keer goed krom . en zo zie je maar weer “the proof is in the catching” als ik niks gevangen had dan had ik zeker gedacht dat het meerval was omdat ik aan het kwakken was . Maar het bleek een mooie maas snoek die de dode voorn niet kon weerstaan . en word nog 2 uur door gevist en op wat kleine tikken na vermoedelijk van snoekbaars heb ik niks meer kunnen haken . In het donker loop ik gebroken (ik was s’morgens al om 4.30 op pad voor me werk )maar voldaan terug naar de auto , laad de spullen in en rij terug naar huis waar de ogen al snel dicht gaan en droom over monster meervallen en giga snoeken op de vlieg , Want dat word de volgende missie !